
Sari Kuusela
Luottamus syntyy siellä, missä inhimillisyyskin, ihmisten välillä. Se on tapa ja taito, joka rakentaa hyviä suhteita ja onnistumisia. Lisää organisaatioelämästä blogissani www.organisaatioelamaa.fi.

Minna-Kaarina Forssén
Yhdessä tekeminen on erottamaton osa työelämää. Yhdessä tekemisen henki syntyy luottamuksesta itseen, toisiin ja organisaatioon. Onnistuaksemme työssä tarvitsemme näitä kaikkia. www.balade.fiEi luottamusta ilman psykologista turvallisuutta
Psykologinen turvallisuus vaikuttaa suoraan luottamuksen kokemukseen. Ei ihme, sillä ilmapiiri, joka tuntuu jännitteiseltä, on täynnä ristiriitoja ja jossa kyseenalaistetaan toisten oleminen ja tekeminen, ei ylläpidä turvallisuuden kokemusta. Turvallisuuden tunne…
Päättämättömyys syö organisaatioluottamusta
Eräs haastateltavana ollut esimies kertoi seuranneensa miten edellisellä työnantajalla menee. “Liikevaihto oli laskenut lähes 20 %, vaikka markkinat olivat kasvaneet. Se ei varmaan ollut ainoa asia, mutta taustalla vaikutti toimitusjohtajan päättämättömyys ja sen…
Pari sanaa työelämän luottamuksesta
Työelämän luottamus ilmenee monin eri tavoin. Nimeäminen työryhmään kertoo siitä, että osaamista ja taitoja arvostetaan. Neuvon kysyminen on merkki asiantuntijuudesta ja hyvistä suhteista. Luottamuksesta kertoo myös se, että uskalletaan antaa palautetta ja nostaa…
Luottamus rakentuu jokaisen teoista
Luottamuskeskustelussa korostuu usein esimiesten vastuu. Se on osa totuutta. Johtajat rakentavat luottamusta oman esimerkkinsä ja päätöstensä kautta. Se ei kuitenkaan yksin riitä. Jokaisella työyhteisön jäsenellä on henkilökohtainen vastuu luottamuksen…
Mihin sosiaalista pääomaa tarvitaan?
Luottamus on osa työyhteisön sosiaalista pääomaa. Sillä tarkoitetaan organisaation sosiaalista verkostoa ja tiedon jakamista, keskinäistä luottamusta ja vastavuoroisuutta. Ne auttavat yhteistyötä ja saavat työn sujumaan. Sosiaalisella pääomalla on pyritty mm.…
Ota mukaan oman talon osaamista
Useat haastateltavat kertoivat muutoshankkeista, joissa oman talon asiantuntijoiden sijasta kehittämistyöhön palkattiin ulkoisia konsultteja. Viesti tulkittiin yksiselitteisesti: meidän osaamiseen ei luoteta. Johtamisen asiantuntijoita tai myynnin ammattilaisia ei…
Vastavuoroisuudesta
Vaikka vastavuoroisuus on kaikkien ihmissuhteiden perusta, ei se tunnu olevan itsestään selvää työyhteisöissä. Kilpailu astuu avuliaisuuden tilalle, klikkiytyminen korvaa yhteistyön ja kritiikki valtaa tilaa rakentavalta keskustelulta. Vastavuoroisuus tuntuukin…
Luottamusjohtaja vahvistaa muiden itseluottamusta
Ihmisen itseluottamus heijastuu vahvasti siihen miten kykenemme ”johtamaan itsemme” ja miten olemme toisten kanssa vuorovaikutuksessa. Terve itseluottamus työelämässä on siis tavoiteltava asia. Mutta onko itseluottamuksen rakentaminen jokaisen oma asia vai onko…
Luottamus on kulttuurissa
Organisaation kulttuuri toimii parhaimmillaan vetovoimana, joka kiskoo ihmisiä luokseen. Pahimmillaan se on työntövoima, joka hylkii osaajia. Luonteesta riippumatta kulttuuri ei anna muuta mahdollisuutta kuin toimia sen mukaisesti. Kyse on pitkälti siitä, miten…